| Meddelande |
KB_50 (54)
Registreringsdatum: 08 november 2008 Inlägg: 43
|
Postat: sön mar 22, 2009 4:28 Rubrik: Lämna omdöme |
 |
|
Varför ska Köparen lämna Omdöme till SÄLJAREN efter att Köparen har betalat in
Till SÄLJAREN då har Köparen fullföljt sitt åtagande han skall ej lämna någon omdöme till
SÄLJAREN detta SKALL SÄLJAREN UTAN UPP MANING LÄMNA FÖRST till KÖPAREN
det värkar som de oseriösa SÄLJARE väntar på att KÖPAREN SKALL LÄMNA FÖRST VARFÖR ?????????????? |
|
| Till överst på sidan |
|
Minning08 (226)
Registreringsdatum: 05 oktober 2008 Inlägg: 776
|
Postat: sön mar 22, 2009 4:34 Rubrik: |
 |
|
Kan ni inte sluta kalla alla som inte gör som ni själva för oseriösa????
Just när det gäller omdömen gör säljare och köpare olika utifrån sina egna preferenser. Ingen är mer seriös än någon annan för att de har olika åsikt om detta! Just den här frågan är dessutom ältad fram och tillbaka i många trådar och där har både säljare och köpare lämnat många olika förnuftiga argument för just sitt ställningstagande! |
|
| Till överst på sidan |
|
KB_50 (54)
Registreringsdatum: 08 november 2008 Inlägg: 43
|
Postat: sön mar 22, 2009 4:50 Rubrik: Re: |
 |
|
| Minning08 skrev: | Kan ni inte sluta kalla alla som inte gör som ni själva för oseriösa????
Just när det gäller omdömen gör säljare och köpare olika utifrån sina egna preferenser. Ingen är mer seriös än någon annan för att de har olika åsikt om detta! Just den här frågan är dessutom ältad fram och tillbaka i många trådar och där har både säljare och köpare lämnat många olika förnuftiga argument för just sitt ställningstagande! |
FRÅGAN VAR VARFÖR SKALL KÖPAREN LÄMNA FÖRST OMDÖME |
|
| Till överst på sidan |
|
dubbelnisse (903)
Moderator
Registreringsdatum: 19 mars 2001 Inlägg: 1128
|
Postat: sön mar 22, 2009 5:56 Rubrik: Re: |
 |
|
| KB_50 skrev: | | FRÅGAN VAR VARFÖR SKALL KÖPAREN LÄMNA FÖRST OMDÖME |
Här är en tidigare tråd där det skrivits om exakt samma sak (det finns fler), du har själv skrivit din åsikt i den.
http://forum.tradera.com/viewtopic.php?t=1616 |
|
| Till överst på sidan |
|
Leikin (313)
Registreringsdatum: 24 mars 2005 Inlägg: 292
|
Postat: mån mar 23, 2009 3:27 Rubrik: |
 |
|
För det första, använd helst inte så mycket stora bokstäver och säätt gärna punkt i slutet av varje mening. Var svårt att få ut vad det egentligen var du ville säga med ditt inlägg.
Min åsikt i frågan. Nej, en affär är inte avslutad för säljarens del när den fått in pengar.
En affär är avslutad först då båda parter är nöjda.
Om jag säljer nåt, och köparen inte är nöjd, och beter sig som ett j*kla svin och kräver mig på dittan o dattan som är rent ut sagt orimligt i sammanhanget, ska jag då inte ha rätt att få sätta ett negativt omdöme på denna? Bara för att en person betalat i tid behöver det inte betyda att personen är bra o sköter sina affärer på ett bra sätt.
Så som 80% köpare på tradera så tycker jag ändå att det är mest rimligt att köparen lämnar först, och visar att den är nöjd med varan. Först när köparen är nöjd får man se affären som avslutad. |
|
| Till överst på sidan |
|
tadaaa (208)
Registreringsdatum: 20 februari 2003 Inlägg: 31
|
Postat: mån mar 23, 2009 3:54 Rubrik: Re: |
 |
|
| Leikin skrev: | För det första, använd helst inte så mycket stora bokstäver och säätt gärna punkt i slutet av varje mening. Var svårt att få ut vad det egentligen var du ville säga med ditt inlägg.
Min åsikt i frågan. Nej, en affär är inte avslutad för säljarens del när den fått in pengar.
Om jag säljer nåt, och köparen inte är nöjd, och beter sig som ett j*kla svin och kräver mig på dittan o dattan som är rent ut sagt orimligt i sammanhanget, ska jag då inte ha rätt att få sätta ett negativt omdöme på denna? Bara för att en person betalat i tid behöver det inte betyda att personen är bra o sköter sina affärer på ett bra sätt.
Så som 80% köpare på tradera så tycker jag ändå att det är mest rimligt att köparen lämnar först, och visar att den är nöjd med varan. Först när köparen är nöjd får man se affären som avslutad. |
Kanske omdömessystemet är onödigt? Det är tänkt att ge en indikation på om säljaren är seriös-oseriös, men i debatterna i forumet kan jag ana att det också
är ett betydande irritationsmoment. Kanske det skulle ersättas med bara "skickat varan" resp "mottagit varan"? |
|
| Till överst på sidan |
|
DaKKa (108)
Registreringsdatum: 07 april 2004 Inlägg: 3
|
Postat: ons apr 01, 2009 4:00 Rubrik: Re: |
 |
|
| Leikin skrev: | För det första, använd helst inte så mycket stora bokstäver och säätt gärna punkt i slutet av varje mening. Var svårt att få ut vad det egentligen var du ville säga med ditt inlägg.
När en auktion är avslutad har köparen en uppgift och säljaren en annan uppgift.
Köparens uppgift är att framgångsrikt betala för det sålda objektet.
Säljarens uppgift är att framgångsrikt skicka det sålda objektet.
Rent objektivt är det inte mer än rimligt att varje part får positivt omdöme så fort han eller hon har fullgjort sin uppgift.
Jag är så förbannat trött på säljare som håller mitt rättmätigt förtjänade positiva omdöme som gisslan trots att jag har gjort allt som krävs av mig.
Köparen är i 99,999999% av fallen den som först fullgör sin uppgift, alltså är det köparen som ska ha omdöme först. Punkt slut.
Ärligt talat ser jag alla andra resonemang som oerhört själviska och i många fall rent ut sagt efterblivna.
Jag kommer i fortsättningen att inkludera följande text i alla mina mail till säljare på Tradera:
"Jag kommer inte att lämna omdöme på dig som säljare förrän jag har fått positivt omdöme som köpare, då det är jag som först har fullgjort min uppgift i affären. Detta pga att jag är trött på köpare som vägrar lämna omdöme."
När jag själv säljer saker här på Tradera så lämnar jag villkorslöst positivt omdöme på köparna så fort de har genomfört betalning.
Om alla resonerade "jag tänker inte ge dig omdöme förrän du ger mig omdöme" skulle ingen någonsin få omdöme. Alltså måste man se på saken objektivt. Perspektivet jag har fört fram i detta inlägg är det enda objektivt och logiskt korrekta. |
|
| Till överst på sidan |
|
DaKKa (108)
Registreringsdatum: 07 april 2004 Inlägg: 3
|
Postat: ons apr 01, 2009 4:02 Rubrik: |
 |
|
| Det blev visst fel i min tilltänkta mailtext. Det sista "köpare" ska självklart vara "säljare". |
|
| Till överst på sidan |
|
Leikin (313)
|
Postat: ons apr 01, 2009 6:59 Rubrik: |
 |
|
jag lämnar alltid omdöme när jag fått min vara och är nöjd, så jag behöver inte vänta på att nån annan ska göra det först, så det är nog ingen fara på taket att inga omdömen skulle bli lämnade.
| Citat: | Köparens uppgift är att framgångsrikt betala för det sålda objektet.
Rent objektivt är det inte mer än rimligt att varje part får positivt omdöme så fort han eller hon har fullgjort sin uppgift. |
och som jag säger. en affär är inte avslutad förrän båda parter är nöjda. dvs när köparen bekräftat att han är nöjd med varan.
Annars skulle ju jag lika gärna kunna säga som säljare till köpare att jag skiter i dennes klagomål. jag har redan ju redan lämnat omdöme, så affären måste ju vara avslutad för min del. Jag har inget mer ansvar längre då, eftersom affären är avslutad för min del. Köparen har betalat, säljaren har skickat, då måste ju alla vara nöjda o glada, eller hur? Sen spelar det väl ingen roll om köparen är missnöjd, säljaren borde väl få gott omdöme då, eftersom han skickar varan o fullföljt sin del av affären? Det borde väl vara det enda objektivt logiskt korrekta enligt din mening. Eller?
Nej. Visst kan köparen betala i tid, men om den sen kommer o kräver att jag ska ta tillbaka en vara som det inte ens är fel på, utan köparen har bara ångrat sig, kräver dubbel betalning tillbaka,hotar mig och kallar mig diverse otrevliga saker och skickar dessutom aldrig tillbaka varan, eller att jag får tillbaka den trasig. Tycker du fortfarande att den här köparen har fullgjort sitt åtagande och förtjänar ett bra omdöme direkt efter betalning?
Personligen tycker jag inte att en sån köpare förtjänar ett gott omdöme, och anser att affären inte är avslutad förrän båda är nöjda, vilket uppenbarligen inte är fallet i exemplet ovan.
Ta en verklig affär tex. Om en kund kommer in o är otrevlig mot personalen, har sönder grejjer och kräver en massa pengar för att han ångrat att han köpt en mjölkliter, som han dessutom har öppnat.
Är det en bra kund då, bara för att han har betalat sin mjölkliter från första början även fast han beter sig som en idiot efteråt? Förtjänar en sån kund ett bra rykte, eller bör man varna andra för denne?
jag är i första hand köpare, men jag anser fortfarande att en affär ej är avslutad förrän båda parter är nöjda, vilket torde bli när mottagaren bekräftat att denne är nöjd med varan.
| Citat: | | Ärligt talat ser jag alla andra resonemang som oerhört själviska och i många fall rent ut sagt efterblivna. |
man kan ju vända på det o se det som att dessa köpare är oerhört själviska som förbehåller sig rätten att få bete sig som idioter om det är nåt fel på varan, eller dom ångrat sig, utan att riskera några konsekvenser. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: ons apr 01, 2009 9:57 Rubrik: |
 |
|
Var och en får göra som han/hon vill när det gäller lämnande av omdömen. Däremot käns det som om det har gått lite troll i omdömmessystemet och att folk verkar paniskt rädda för de negativa omdömmena.
Som köpare kan jag ju lämna omdömme skriftligt och även fylla i staplar hur olika delar av affären har skötts, detta tycker jag är bra då man kan nyansera omdömet bättre än genom bara skrivet omdöme.
Är ett tag sen jag var säljare på tradera och vet inte om denna möjlighet till nyanserat omdömme går att lägga på köpare. Om det mot förmodan inte finns så vore det en bra funktion att fylla på med.
Sedan skulle jag nog även se att man kan lämna omdömmen i två steg. dels vid mottagen betalning och leverans därefter kan man ge det nyanserade omdömmet på köpare/säljare.
Vad det gäller negativa omdömmen så känns det lite som att det kvittar om man har många negativa, för oftast får man ingen reprimand eller avstängning från traderas sida ändå, om man lyssnar till vad som sägs i de olika forumen. Från traderas sida vore det därför en generös gest att verkligen sätta foten i och ta tag i de avarter av köpare och säljare som finns på sajten numera. Tycker personligen inte att skruppelfria säljare som lurar folk till både höger och vänster eller personer som budar och vägrar betala och följa det avtal man skrev på den dan man registrerade sig på Tradera har här att göra.
Har under min tid på tradera träffat på många seriösa personer att göra affärer med både som säljare och köpare. I varje affär jag genomfört har jag hela tiden försökt att behandla andra med samma respekt och ärlighet som jag förväntat mig tillbaka och många gånger har ett mail eller tefonsamtal extra löst ev problem eller frågor som dykt upp.
Mot bakgrund av hur omdömessystemet I vissa fall används som utpressning gentemot säljare/köpare kanske det är dags att helt skrota ned det och låta användarna istället gå på magkänslan när de ska genomföra en affär.
ber om ursäkt för ett långt inlägg men i denna frågan finns det mycket att tänka på,tycka om och känna för så man får nog stilla inse att det finns lika många infalls vinklar på detta som det finns användare av tradera. |
|
| Till överst på sidan |
|
Pidog (148)
Registreringsdatum: 12 november 2004 Inlägg: 2
|
Postat: tis apr 21, 2009 10:51 Rubrik: lämna omdöme |
 |
|
| I flera av vinnarmailen jag fått skriver säljaren att de väntar sig ett bra omdöme från mej för att kunna ge mej ett positivt omdöme.Omdömessystemet talar om för andra hur köpare och säljare sköter betalning ,leverans, kontakt, om varans beskrivning stämmer med vad säljaren angett.Har jag köpt en vara som är skadad eller felaktig ger jag inte positivt omdöme om säljaren inte försöker rätta till detta. |
|
| Till överst på sidan |
|
Nina .H (952)
Registreringsdatum: 18 augusti 2006 Inlägg: 460
|
Postat: tis apr 21, 2009 11:21 Rubrik: |
 |
|
| DaKKa skrev: |
När en auktion är avslutad har köparen en uppgift och säljaren en annan uppgift.
Rent objektivt är det inte mer än rimligt att varje part får positivt omdöme så fort han eller hon har fullgjort sin uppgift.
Jag är så förbannat trött på säljare som håller mitt rättmätigt förtjänade positiva omdöme som gisslan trots att jag har gjort allt som krävs av mig.
Köparen är i 99,999999% av fallen den som först fullgör sin uppgift, alltså är det köparen som ska ha omdöme först. Punkt slut.
Ärligt talat ser jag alla andra resonemang som oerhört själviska och i många fall rent ut sagt efterblivna.
Jag kommer i fortsättningen att inkludera följande text i alla mina mail till säljare på Tradera:
"Jag kommer inte att lämna omdöme på dig som säljare förrän jag har fått positivt omdöme som köpare, då det är jag som först har fullgjort min uppgift i affären. Detta pga att jag är trött på köpare som vägrar lämna omdöme."
När jag själv säljer saker här på Tradera så lämnar jag villkorslöst positivt omdöme på köparna så fort de har genomfört betalning.
Om alla resonerade "jag tänker inte ge dig omdöme förrän du ger mig omdöme" skulle ingen någonsin få omdöme. Alltså måste man se på saken objektivt. Perspektivet jag har fört fram i detta inlägg är det enda objektivt och logiskt korrekta. |
Jaha, då är man tydligen efterbliven om man inte lämnar omdöme först när man är säljare!
Det var rent ut sagt för j-vligt att skriva på det viset.
Att skriva ditt perspektiv skulle vara logiskt korrekt är skrattretande.
Till och med Tradera säger att affären är inte avslutad förrän bägge parter är nöjda.
Att det ska vara så svårt att förstå att affären är inte avslutad när säljaren fått pengar av köparen.
Köparen ska godkänna varan genom att lämna positivt omdöme eller att maila, godkänner köparen inte varan så ska säljaren få en chans att rätta till ev. missförstånd eller fel innan ett omdöme läggs!!!!
Ibland lämnar jag först och ibland lämnar jag efter beroende på vilken sorts köpare man har affärer med.
Men jag hade nog blivit ganska avig mot köparen om jag fått ett mail som lyder:
"Jag kommer inte att lämna omdöme på dig som säljare förrän jag har fått positivt omdöme som köpare, då det är jag som först har fullgjort min uppgift i affären. Detta pga att jag är trött på säljare som vägrar lämna omdöme." |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: ons apr 22, 2009 6:20 Rubrik: |
 |
|
Som säljare har jag otaliga gånger lämnat omdöme först men många gånger inte fått något omdöme tillbaka från köpare
Inom en tidsradie av 3 månader har jag sänt i väg ca 50 försändelser till olika köpare och lagt pos omdömen men har endast fått tillbaka omdömen av en handfull köpare.
Gissa om man blir besviken. Som säljare vill man veta om köparen är nöjd eller inte. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: ons apr 22, 2009 11:59 Rubrik: |
 |
|
Jag tror att man inte skall jaga efter omdömen. Det är inte ett krav på något sätt att lämna omdömen, och i de flesta transaktionerna vi alla gör i samhället lämnar vi inte omdöme. Jag loggar inte in någonstans och ger ett omdöme till köpupplevelsen på ICA där jag köte mjölk, tomater och en fralla. Jag ger inte omdöme när jag tankat bilen, betalat parkeringsavgiften, betalat elräkningen eller hyran heller.
Inte ens torghandlaren får ett omdöme, eller kebabhaket som serverade mig lunch eller postpersonalen på företagscentret som jag fick krångla med för att få ordning på ett rek.
När människor känner sig så naturligt hemma med att handla på Tradera att man känner att man inte behöver ge ett omdöme, då är det rätt så angenämt att vara säljare. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: ons apr 22, 2009 3:38 Rubrik: |
 |
|
Nej, inte behöver man "jaga" omdömen bara för att man vill ha en bekräftelse på att försändelsen kommit fram och köparen är nöjd.
Alternativet är att helt och hållet skippa omdömen  |
|
| Till överst på sidan |
|
Dvdjake (1403)
Registreringsdatum: 02 januari 2007 Inlägg: 56
|
Postat: tor apr 23, 2009 8:15 Rubrik: |
 |
|
Vilket skitsnack!
Klart man skall lämna omdöme! När någon är missnöjd då jävlar kommer ett negativt omdöme snabbare än restskatten! Nog skall man "orka" skriva ner några ord om affären gått bra...sickna slöfockar... |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: tor apr 23, 2009 10:14 Rubrik: |
 |
|
Visst skulle det på många sätt vara en lättnad om omdömessystemet slopades. Den stora majoriteten av mina försäljningar gör jag genom en sida som inte har något omdömessystem och jag kan lugnt konstatera att det är betydligt mindre stressande än att göra affärer på Tradera. Man kan verkligen ställa sig frågan vilket syfte omdömena fyller när ca. hälften av de negativa ändå bara är ogrundade hämndomdömen och Tradera inte verkar bry sig om medlemmar samlar på sig stora mängder röda. Mest verkar det handla om en poängjakt som bara är en källa till nervositet och irritation utan att det på något sätt garanterar trygga affärer. Tradera uppmuntrar också till denna jakt och hets genom att t ex presentera den aktuella poängställningen som det första (och viktigaste?) man ser när man loggar in.
Däremot tycker jag det finns fördelar med säljbedömningen, den ger en bra överblick för en köpare hur säljarna sköter sina affärer (även om väldigt många köpare verkar vara för snälla med sina betyg). En idé är att ta bort omdömessystemet, låta säljbedömningsstaplarna vara kvar och låta köparna helt gå fria från omdömen. När det gäller köpare som inte betalar borde det istället finnas en möjlighet att rapportera dessa till Tradera. Upprepade rapporteringar leder till avstängning. |
|
| Till överst på sidan |
|
Dvdjake (1403)
Registreringsdatum: 02 januari 2007 Inlägg: 56
|
Postat: tor apr 23, 2009 10:26 Rubrik: |
 |
|
| Fruktansvärt bra skrivet, Wennström. Stämmer så bra. |
|
| Till överst på sidan |
|
Leikin (313)
|
Postat: tor apr 23, 2009 10:32 Rubrik: |
 |
|
| jag är ändå för omdömessystemet. Jag handlar inte på blocket (har gjort det en gång, och då endast lämnat pengar vid avhämtning) därför att jag inte på förväg har en aning om vem det är jag handlar av. Med omdömessystemet känner jag mig mycket säkrare, och några negativa hit o dit spelar inte så stor roll då. Man ser ju oftast vem som har rätt när det gäller hämdomdömen också så jag ser de inte som något större problem. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: tor apr 23, 2009 1:15 Rubrik: |
 |
|
Det Wennström skriver är riktigt bra.
Ett sifferbetyg -1 - 5 eller -1 - 10 och så är det bra med det. Inga svordomar, hot, förtal eller annat olämpligt.
Det finns ett betyg, kanske också en upplysning om hur många affärer man har gjort som köpare och säljare, och så är det klart sedan.
Bara betyg på säljare, för vad köparna gör är i alla fall oväsentligt, vilket tar bort hämndomdömena.(däremot gärna en rapportfunktion för sådana som inte betalar, och efter x antal så är det finito). |
|
| Till överst på sidan |
|
Minning08 (226)
|
Postat: tor apr 23, 2009 1:28 Rubrik: |
 |
|
| Jag kan bara instämma i kören. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: tor apr 23, 2009 5:54 Rubrik: Jag också är imponerad |
 |
|
Impad!!!
Detta är jag helt med på jag också!! |
|
| Till överst på sidan |
|
Leikin (313)
|
Postat: fre apr 24, 2009 9:15 Rubrik: |
 |
|
jaa, och jag tror ju säkert inte att det skulle vara massa klagomål från folk som tycker dom gör allt rätt, men ändå inte har 10 poäng i staplarna utan bara 9,8. (oh, hemska tanke)
Egentligen finns det nog inget system som alla skule vara 100% nöjda med tyvärr. |
|
| Till överst på sidan |
|
Minning08 (226)
|
Postat: fre apr 24, 2009 9:45 Rubrik: |
 |
|
| En del missnöje skulle försvinna i alla fall. Jag tror att själva "hetsen" skulle lägga sig lite och vi skulle slippa - "Vem ska lämna omdöme först?" "Jag lämnar inte om inte den lämnar.." "Varför lämna omdöme utan text" osv. Känner ni igen frågeställningarna? Folk retar sig helt enkelt på hur andra hanterar omdömessystemet! Vilket iofs är fullkomligt naturligt då alla tycker att sitt eget sätt är det allenarådande rätta sättet. Blir det bara en säljbedömning där inga värdeladdade ord används utan bara siffror blir det nog inte riktigt lika känsligt. |
|
| Till överst på sidan |
|
SISSI57 (590)
Registreringsdatum: 15 juli 2007 Inlägg: 1
|
Postat: tor apr 30, 2009 10:16 Rubrik: Re: Lämna omdöme |
 |
|
| KB_50 skrev: | Varför ska Köparen lämna Omdöme till SÄLJAREN efter att Köparen har betalat in
Till SÄLJAREN då har Köparen fullföljt sitt åtagande han skall ej lämna någon omdöme till
det värkar som de oseriösa SÄLJARE väntar på att KÖPAREN SKALL LÄMNA FÖRST VARFÖR ?????????????? |
Hur många är det inte som skiter att lämna omdöme då. TRÅKIGT! Jag anser att affären avslutas inte förren båda parter lämnat omdöme.Sedan om köparen lämnar först så är det i första hand som ett kvitto på att köparen har mottagit varan, för det andra om dom är nöjd eller missnöjd (om köparen skulle vara missnöjd så kanske vi kan lösa de på bästa möjliga sätt för båda parter.) och för det tredje och sista AFFÄREN ÄR AVSLUTAD för köparen del. Sedan vad gäller mej som säljare så kan inte jag sitta och vänta på köparen om dom ska ge mej positivt eller negativt. För om jag får negativt så kan jag inte hämnas på köparen och ge detsamma tillbaka. DE VORE JU SJUKT! Jag som säljare måste utgå från, hur köparen skött sig att betala i tid, om dom har ett trevligt sätt m.m. INTE BEDÖMMA MITT OMDÖME BEROENDE PÅ VAD KÖPAREN GETT MEJ! |
|
| Till överst på sidan |
|
borg007 (963)
Registreringsdatum: 18 december 2003 Inlägg: 478
|
Postat: tor apr 30, 2009 11:58 Rubrik: |
 |
|
| Numera verkar det som om många säljare väntar med omdömet tills de själva får ett positivt (och ofta inte alls) |
|
| Till överst på sidan |
|
addina (605)
Registreringsdatum: 21 november 2006 Inlägg: 5
|
Postat: tor apr 30, 2009 2:58 Rubrik: Re: Lämna omdöme |
 |
|
| KB_50 skrev: | Varför ska Köparen lämna Omdöme till SÄLJAREN efter att Köparen har betalat in
Omdömessidan-en förljugen sida! Som säljare kan jag inte lämna ett negativt omdöme om en köpare som inte fullföljt affären, utan att få ett hämndomdöme tillbaka! jag har fem negativa omdöme, samtliga från kunder som inte betalt! Många väljer att inte lämna alls för att slippa få röda siffror på sidan. Vad är då omdömessidan värd? |
|
| Till överst på sidan |
|
Ankan_L (15)
Registreringsdatum: 27 mars 2007 Inlägg: 2
|
Postat: mån maj 04, 2009 8:55 Rubrik: Re: |
 |
|
| DaKKa skrev: | | Leikin skrev: | För det första, använd helst inte så mycket stora bokstäver och säätt gärna punkt i slutet av varje mening. Var svårt att få ut vad det egentligen var du ville säga med ditt inlägg.
Men jag tycker det är värre med säljare som förväntar sig ett omdöme, men som faktiskt ALDRIG lämnar ett själv vilket har inträffat för mig åtskilliga gånger.  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: ons maj 13, 2009 11:26 Rubrik: Re: |
 |
|
| Ankan_L skrev: |
Men jag tycker det är värre med säljare som förväntar sig ett omdöme, men som faktiskt ALDRIG lämnar ett själv vilket har inträffat för mig åtskilliga gånger.  |
Sånt är tråkigt men ibland har säljaren inte tid att omedelbart returnera omdömen men de brukar komma från de flesta.
Ett STORT PLUSS med detta nya på Tradera är att man numera snabbt och lätt kan se om motparten bryr sig om att lämna eller ej.
Finns inga lämnade så finns ju ingen anledning att ge ett först. |
|
| Till överst på sidan |
|
Ankan_L (15)
Registreringsdatum: 27 mars 2007 Inlägg: 2
|
Postat: ons maj 13, 2009 8:36 Rubrik: |
 |
|
Ett annat sätt att få omdömen på för en del säljare, är att köparen ska skriva omdöme först och på så sätt bekräfta att varan har kommit fram. Även detta krav tycker jag är snett, att lämna omdöme måste ju handla om en ömsesidighet. Det är väl lika intressant för säljaren att köparen återvänder, på samma sätt som det är intressant för köparen att säljaren engagerar sig i omdömet. Jag har köpt enormt mycket på tradera, men jag har få omdömen och har numera slutat att ge några eftersom många inte verkar intressera sig för dem eller så ställs de i form av krav.  |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: tor maj 14, 2009 9:21 Rubrik: Re: |
 |
|
| Ankan_L skrev: | Ett annat sätt att få omdömen på för en del säljare, är att köparen ska skriva omdöme först och på så sätt bekräfta att varan har kommit fram. Även detta krav tycker jag är snett, att lämna omdöme måste ju handla om en ömsesidighet. Det är väl lika intressant för säljaren att köparen återvänder, på samma sätt som det är intressant för köparen att säljaren engagerar sig i omdömet. Jag har köpt enormt mycket på tradera, men jag har få omdömen och har numera slutat att ge några eftersom många inte verkar intressera sig för dem eller så ställs de i form av krav.  |
Det är ett perfekt sätt att se på omdömesidan om "paketet" kommit fram ordentligt.
För min del när jag säljer räcker det lika bra med ett mail men någon form av bekräftelse vill allt jag ha INNAN jag lämnar.
Alla gör i olika ordning och liksom myntet har systemet två sidor, om vilket som är "bäst" turordning.  |
|
| Till överst på sidan |
|
suzuki (1662)
Registreringsdatum: 16 mars 2001 Inlägg: 2
|
Postat: tis nov 03, 2009 6:27 Rubrik: |
 |
|
Har fått några mail från en köpare som skriver att jag är dryg och ska växa upp m.m. för att jag tycker att köparen bör lämna omdöme först .Är det verkligen tillåtet att maila andra och skriva på det sättet.
Det står ju klart och tydligt på min personliga hur jag vill ha det .Passar inte det så bör man väl inte lägga bud eller strunta i att lämna omdöme. |
|
| Till överst på sidan |
|
Minning08 (226)
|
Postat: tis nov 03, 2009 9:05 Rubrik: Re: |
 |
|
| suzuki skrev: | Har fått några mail från en köpare som skriver att jag är dryg och ska växa upp m.m. för att jag tycker att köparen bör lämna omdöme först .Är det verkligen tillåtet att maila andra och skriva på det sättet.
Det står ju klart och tydligt på min personliga hur jag vill ha det .Passar inte det så bör man väl inte lägga bud eller strunta i att lämna omdöme. |
Är ni båda två nöjda med affären? I så fall spelar det väl ingen roll vem som lämnar först?
Jag lämnar mitt omdöme som säljare så fort jag vet att köparen mottagit och godkänt min vara. Att vänta ut omdömet från dem är i det fallet rätt onödigt eftersom det inte finns någon anledning för dem att lägga negativt om de är nöjda. Däremot lämnar jag inget omdöme om jag inte vet att de har godkänt varan så att affären är avslutad, hör de inte av sig på något sätt så får de bli utan. Godkänner de inte varan (har ej hänt ännu) så lägger jag omdömet efter att vi kommit överens om hur vi ska göra för att lösa det ev problemet. |
|
| Till överst på sidan |
|
suzuki (1662)
Registreringsdatum: 16 mars 2001 Inlägg: 2
|
Postat: tis nov 03, 2009 9:32 Rubrik: |
 |
|
| Jag är nöjd men eftersom han skriver otrevliga mail om hur hans högst egna åsikter om hur han tycker att alla andra ska göra m.m. så känns det som att han är tveksam att ha att göra med. |
|
| Till överst på sidan |
|
Minning08 (226)
|
Postat: tis nov 03, 2009 9:48 Rubrik: |
 |
|
| Fråga honom om han är nöjd med själva affären och godkänt den! Förklara att du bara vill veta att affären är avslutad innan du lämnar omdömet. Är affären ok och det bara omdömet han tjafsar om kan du ju i så fall lämna ditt. Lämnar han därefter ett negativt pga att du väntat på ett ok från honom kan du ju alltid förklara i kommentaren till det negativa. Då blir det han som får skämmas - inte du. Att tjafsa om omdömen tycker i alla fall jag är trams! |
|
| Till överst på sidan |
|
Du kan inte: skapa nya inlägg, svara på inlägg, ändra dina inlägg, ta bort dina inlägg, rösta
|