| Meddelande |
|
|
Postat: lör jul 18, 2009 11:04 Rubrik: Konkurrera mot falska varor |
 |
|
Hejsan!
Jag säljer för tillfället varor som jag köper upp från konkurslager och affärer som vill bli av med överstock. Detta är märkesvaror, bland annat klockor, kläder, solglasögon etc. Inköpspriset jag gör är väldigt bra, upptill 20% av vad de kostar i handel ibland. Men när tittar omkring på Tradera så märker jag att de som säljer falska produkter i väldigt stor utsträckning får goda betyg och uppenbarligen kommer undan med det. Hur ska man kunna konkurrera med falska produkter från Kina, Hongkong etc som endast tar en spottstyver? Och samtidigt är de så pass bra förfalskade att köparna tror de har köpt en äkta?
Är det någon anledning att försöka ge sig in på detta? Och vad skulle ni andra som kanske säljer ÄKTA märkesvaror rekomendera för tips?
Tack på förhand. |
|
| Till överst på sidan |
|
Fazzan (514)
Registreringsdatum: 20 juli 2002 Inlägg: 46
|
Postat: lör jul 18, 2009 11:33 Rubrik: |
 |
|
Om du ser någon auktion där du är säker på att det är kopior de säljer så har du möjlighet att klicka på texten "Anmäl till granskning" som du finner på auktionssidan.
Det är INTE tillåtet att erbjuda förfalskningar och kopior på Tradera.
Här nedan ett urklipp från Traderas egna regler.
_________________________________________________ _
Missbruk av varumärken, förfalskningar och kopior
Grundregel: Det är inte tillåtet att sälja märkeskopior (som t ex förfalskade klockor och handväskor), replikor, förfalskningar eller andra otillåtna kopior på Tradera
Otillåtna kopior av fotografier, kursmaterial och liknande får inte heller annonseras ut på Tradera. En bra riktlinje: Objekt märkta med ett företags logotyp, men som inte tillverkats eller godkänts av det företaget, får inte säljas på Tradera
Några exempel
Följande är exempel på objekt som inte får säljas på Tradera:
• Handväskor märkta med varumärket Chanel men som inte tillverkats av Chanel.
• Klockor märkta med varumärket Rolex men som inte tillverkats av Rolex.
• Falska autografer som påstås vara äkta.
• Tillbehör till en Epson-skrivare som märkts med Epsons namn och serienummer men som inte har tillverkats av Epson.
• Otillåtna fotokopior av kursmaterial.
Friskrivning av ett objekts äkthet
Säljare får inte friskriva sig från kännedom om eller ansvar för äktheten eller lagligheten hos de objekt som annonseras ut till försäljning. Säljare bör vidta åtgärder för att säkerställa att utannonserade varor är äkta innan de säljs på Tradera.
Annonsera inte ut en vara som du inte kan styrka äktheten hos. Följande exempel innebär brott mot Traderas policy om friskrivningar för varors äkthet:
• "Jag kan inte garantera äktheten hos denna vara, så bjud därefter"
• "Gammal Chanel-handväska???"
• "Ser ut som en Laura Ashley-väska"
• "Örhängen inspirerade av Pilgrim"
• "Jag tror att det är Degas som målat den, men jag är inte säker." |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: sön jul 19, 2009 12:47 Rubrik: Re: |
 |
|
| Fazzan skrev: | Om du ser någon auktion där du är säker på att det är kopior de säljer så har du möjlighet att klicka på texten "Anmäl till granskning" som du finner på auktionssidan.
Det är INTE tillåtet att erbjuda förfalskningar och kopior på Tradera.
Här nedan ett urklipp från Traderas egna regler.
_________________________________________________ _
Missbruk av varumärken, förfalskningar och kopior
Grundregel: Det är inte tillåtet att sälja märkeskopior (som t ex förfalskade klockor och handväskor), replikor, förfalskningar eller andra otillåtna kopior på Tradera
Otillåtna kopior av fotografier, kursmaterial och liknande får inte heller annonseras ut på Tradera. En bra riktlinje: Objekt märkta med ett företags logotyp, men som inte tillverkats eller godkänts av det företaget, får inte säljas på Tradera
Några exempel
Följande är exempel på objekt som inte får säljas på Tradera:
• Handväskor märkta med varumärket Chanel men som inte tillverkats av Chanel.
• Klockor märkta med varumärket Rolex men som inte tillverkats av Rolex.
• Falska autografer som påstås vara äkta.
• Tillbehör till en Epson-skrivare som märkts med Epsons namn och serienummer men som inte har tillverkats av Epson.
• Otillåtna fotokopior av kursmaterial.
Friskrivning av ett objekts äkthet
Säljare får inte friskriva sig från kännedom om eller ansvar för äktheten eller lagligheten hos de objekt som annonseras ut till försäljning. Säljare bör vidta åtgärder för att säkerställa att utannonserade varor är äkta innan de säljs på Tradera.
Annonsera inte ut en vara som du inte kan styrka äktheten hos. Följande exempel innebär brott mot Traderas policy om friskrivningar för varors äkthet:
• "Jag kan inte garantera äktheten hos denna vara, så bjud därefter"
• "Gammal Chanel-handväska???"
• "Ser ut som en Laura Ashley-väska"
• "Örhängen inspirerade av Pilgrim"
• "Jag tror att det är Degas som målat den, men jag är inte säker." |
Jo det är ju visserligen sant. Ett bra tips!
Tyvärr är det svårt att bevisa med dessa otroligt välgjorda kopiorna, samt att Tradera verkar se mellan fingrarna. Förlåt mig men bara det faktum att en säljare är stationerad i HongKong och säljer Versace kläder som tillverkas i Italien bör vara en signal på att det inte är äkta varor. Det är iaf mitt resonemang. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: sön jul 19, 2009 8:53 Rubrik: |
 |
|
Det här är en plåga. Kanske så mycket som 90% av det som utges för att vara dyra märkesvaror på Tradera är inte det, utan förfalskningar.
Problemet är att Tradera/E-bay tjänar en massa pengar på att dessa varor säljs. Deras intresse att göra något åt det är litet, eftersom de vet att sannolikheten för att äkta märkesvaror skall säljas här i särskilt stor omfattning är liten. Exklusiviteten försvinner snabbt om det exponeras här.
De som skulle kunna göra något är märkesinnehavarna själva och svenska Tullen. Genom att stämma säljarna av falska varor, låta Kronofogden beslagta deras lager och få tullen att vakna upp och inse att det här är ett problem som de måste arbeta med, så skulle det kunna bli bättre. Om chansen att förlora pengarna är stor så tar inte så många risken.
Att anmäla varor är rätt så tröstlöst, för Tradera tar endast ibland bort dem, och de är snabbt uppe igen. Vad som skulle kunna vara mer effektivt är att försöka kontakta köparna av olika varor och påtala vad de har köpt. Ibland säljer de ju saker, ibland har man kanske sålt något själv till dem så man har uppgifterna kvar. Men det är mycket arbete, som egentligen inte skulle behövas. |
|
| Till överst på sidan |
|
Minning08 (226)
Registreringsdatum: 05 oktober 2008 Inlägg: 776
|
Postat: sön jul 19, 2009 1:52 Rubrik: |
 |
|
Jag tycker att många trådar som skapats där någon berättar hur en äkta vara ska vara är bra. Det finns diskussioner bland väskor, dvd-filmer, ädelstenar, guld, mynt mm. Om fler personer som har kunskap kunde ta sig lite tid att berätta om hur de äkta sakerna verkligen ska se ut så skulle åtminstone några köp kunna undvikas.
Vi kan inte tvinga folk att gå in på ett Forum, men om folk upptäcker att denna typ av information finns här så är det guld värt. (Förhoppningsvis då rena snygga trådar som handlar om just det ämnet och inte bara hur folk anser sig behandlade av Tradera för då orkar man inte läsa längre).
Jag är jätteglad över de som redan har skrivit här och jag hoppas hela tiden att det blir fler som kan hjälpa till i träsket. Att Tradera bara tar tag i det när den som äger varumärket anmäler har jag redan fått bekräftat när jag själv försökte anmäla, så det här forumet är nog det bästa vi kan göra själva mot det hela. Det finns jättemånga kunniga här som då och då skriver ett inlägg. Om de gör det lite oftare eller i mer specifika, tydligt rubricerade trådar skulle det hjälpa en hel del tror jag. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: sön jul 19, 2009 6:30 Rubrik: |
 |
|
| Hmm, det kan nog vara en bra idé. De flesta större kända designerna har ju sätt för att förhindra förfalskare. Exempelvis; Dolce & Gabbana har magnetkort som bekräftar att varan är äkta och även ett intyg. Samtidigt finns det vissa smådetaljer som Rolex implementerat på sina klockor som kostar för mycket för att kunna förfalska (någon typ av förfalskning) |
|
| Till överst på sidan |
|
Lunarayo (360)
Registreringsdatum: 05 april 2007 Inlägg: 44
|
Postat: tor jul 23, 2009 9:41 Rubrik: |
 |
|
Det bästa vi kan göra är att anmäla. Jag ser flera gånger i veckan "liknande Odd Molly" eller "typ Mullberry". Jag vet att tradera är ganska noga med detta eftersom de det handlar om upphovs och copyright lagar.
Kanske också är idé att kontakta företagens representanter i Sverige..? |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: fre jul 31, 2009 10:41 Rubrik: I samma bransch |
 |
|
Jag har samma affärside som trådstartaren. Köpa billiga kvalitetsvaror från konkurser och reor samt lite parallelimport.
Fick tag på Gucci med 70 % rabatt - naturligtvis i Gucciaffär. Tjänar typ en femtilapp per pryl medans folk som säljer uppenbara kopior kan dra in flera hundra per auktion. Är folk så dumma att de verkligen tror att man kan få en Gucci väska för 500-1500? Inte ens i länder med 10% moms och med 75 % rabatt kommer man ned i 500 sek som inköpspris. Lägg därtill att säljaren ska tjäna på det + att Tradera ska ha provison..
En kompis arbetar i en lyxbutik. Hon skrev ett mail med sin jobb-mail om ett 30 tal kopior som säljs på Tradera. T plockade inte ner auktionerna. Säljarna tjänade ca 15000 på saker av HM kvalitet
Måste amerikanarna hot med en 100 milj stämning för att Tradera ska agera??
Anmälde själv några kopior en gång, uppenbara kopior som såldes som garanterat äkta. På den tiden T fortfarande svarade på anmälningar skrev de att de inte hade kompetens och möjlighet att avgöra vad som var äkta eller kopia.. 10 LV för 400 kr st??????
I en annan tråd var det någon som förseslog att Tradera skulle anlita 'kategorivärdar' - tycker att det är ett kanonförslag. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: mån aug 03, 2009 4:03 Rubrik: Re: |
 |
|
| Lunarayo skrev: | Det bästa vi kan göra är att anmäla. Jag ser flera gånger i veckan "liknande Odd Molly" eller "typ Mullberry". Jag vet att tradera är ganska noga med detta eftersom de det handlar om upphovs och copyright lagar.
Kanske också är idé att kontakta företagens representanter i Sverige..? |
Hur vet du att Tradera är ganska noga med detta?
Jag frågar då jag har en HELT annan uppfattning. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: mån aug 03, 2009 4:07 Rubrik: |
 |
|
Jag gjorde precis en sökning på enbart ordet LIKNANDE och fick 107 träffar.
Att man skriver "hemvirkad klänning till Barbie och liknande dockor"...det köper jag men en Hermésliknande väska?!..antingen är det väl en sån väska eller så är det inte...
*ville bara visa på varför jag har en annan uppfattning om Traderas intresse i frågan* |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: tis aug 04, 2009 1:50 Rubrik: Re: |
 |
|
| lillangbg skrev: | Jag gjorde precis en sökning på enbart ordet LIKNANDE och fick 107 träffar.
Att man skriver "hemvirkad klänning till Barbie och liknande dockor"...det köper jag men en Hermésliknande väska?!..antingen är det väl en sån väska eller så är det inte...
*ville bara visa på varför jag har en annan uppfattning om Traderas intresse i frågan* |
hehe
Jag gjorde också en sökning, fast på ordet :*som*
Fick 3219 objekt hittade för "som"
*Som ny* är tydligen populärt att skriva. |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: mån nov 02, 2009 9:41 Rubrik: Märkesvaror och kopior |
 |
|
Hej!
Vi är en märkes outlet som endast säljer orginal designerplagg på Tradera och har delvis upplevt samma problem som ni nämner här...Vi får fortfarande många mejl av användare om hur vi garanterar äktenheten osv vilket man kan förstå med det rådande klimatet här på Tradera..Trots det så har vi lyckats att få majoriteten av våra kunder att förstå att vi är ett riktigt företag med riktiga märkesvaror. Och skaffat oss många stamkunder som kommer att följa oss här på Tradera och in till vår framtida webbshop. Det jag kan råda dig är följande:
*Var inte rädd för att ta betalt för dina varor, säljer du äkta märkesvaror och kan styrka det så behöver du inte vara 90% billigare som kopiorna, det gör bara kunderna misstänksamma mot dig. Du säljer kvalitetsprodukter som har ett verkligt värde och kunden måste även känna det vid ett köp. Precis som en användare skrev så finns det ingen möjlighet i världen att köpa in hela och nya Gucci väskor för 500 kr...Dessutom så finns det ingen möjlighet överhuvudtaget att köpa in Chanel eller Louis Vuitton och då spelar det ingen roll vilka kontakter man har. Skulle man dessutom mot all förmodan få tag på äkta LV väskor och sälja de (som företag) så skulle man riskera miljonstämning från LV snabbare än kvikt då det inte finns några legitima inköpskanaler för nya LV.
*Är du registrerad som företag? Att vara ett registrerat företag underlättar oerhört för dig och ger kunden en större säkerhet. I många fall så är det så att vem som helst kan importera kopior från Kina men det är oerhört svårt att få tag på märkesvaror om du inte är ett företag. Konsumenterna tänker automatiskt fake eller stöldgods. Är du ett företag så använd det som ett argument för att du står bakom dina varor och du har alla underlag du behöver för att kunna sälja de lagligt.
Och sist men inte minst, vore det inte ett steg i rätt riktning om man kunde ha en väl synlig flik med guider för märkesvaror så som Ebay har? Det skulle ge oss säljare möjligheten att påverka köparna själva...
Ha det gott! |
|
| Till överst på sidan |
|
|
|
Postat: tis nov 03, 2009 12:19 Rubrik: Re: Märkesvaror och kopior |
 |
|
| MODEMANI.Outlet skrev: | | Och sist men inte minst, vore det inte ett steg i rätt riktning om man kunde ha en väl synlig flik med guider för märkesvaror så som Ebay har? Det skulle ge oss säljare möjligheten att påverka köparna själva... |
De guiderna brukar vara jättebra, med bilder på tex äkta och oäkta, där har jag läst om tex UGG skor och det är då inte många här på Tradera som är äkta. Jag har även läst om förfalskade Lancome mascaror, MAC, Dior smink m.m.
Jag kan inte förstå att så många på Tradera är så villiga att betala så mycket pengar för förfalskade varor. Men det är ju därför som de säljer så bra. Efterfrågan styr tyvärr. Själv skulle jag aldrig vilja ha något som är fake. |
|
| Till överst på sidan |
|
Du kan inte: skapa nya inlägg, svara på inlägg, ändra dina inlägg, ta bort dina inlägg, rösta
|