Forum
Förstasidan | Forum | Biljetter & Resor | Tågbiljett-auktioner
Sök i forumen: Detaljerad sökning
Tågbiljett-auktioner
Meddelande
fridalusen (38)

Registreringsdatum:
05 januari 2005

InläggPostat: tis jul 08, 2008 4:43    Rubrik: Tågbiljett-auktioner Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Varför är det så många som flera timmar innan en auktion löper ut måste trissa upp priset så helvetiskt? Det är inte ovanligt att man trillar in på en auktion med 5 timmar kvar och priset redan har sprungit upp i flera hundralappar. Andra auktioner på samma tågavgång har kanske inte lagts ngt bud på alls. Varför är det såhär?
Till överst på sidan
Monte Cassino (685)

Registreringsdatum:
30 juni 2005

InläggPostat: ons jul 09, 2008 10:40    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Om det nu finns andra auktioner på samma tågavgång kan man då inte lika gärna välja en av de auktionerna utan bud istället? Jag skulle ju välja den billigaste helt klart om det inte skiljer nåt i auktionerna annat än budgivningen...
Cool
Till överst på sidan
channon (241)

Registreringsdatum:
12 maj 2003

InläggPostat: ons aug 27, 2008 8:48    Rubrik: Re: Tågbiljett-auktioner Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

fridalusen skrev:
Varför är det så många som flera timmar innan en auktion löper ut måste trissa upp priset så helvetiskt? Det är inte ovanligt att man trillar in på en auktion med 5 timmar kvar och priset redan har sprungit upp i flera hundralappar. Andra auktioner på samma tågavgång har kanske inte lagts ngt bud på alls. Varför är det såhär?

Trissar upp priset gör väl folk på allt. Jag tror att folk blir FÖR ivriga helt enkelt.

För några dagar sedan budade jag på en vara där priset till slut blev över 300:-. DOCK slutade jag vid 100 spänn. HADE folk tänk efter hade man kunnat få denna vara splitterny i en affär för samma pris Wink
Till överst på sidan
Monte Cassino (685)

Registreringsdatum:
30 juni 2005

InläggPostat: ons aug 27, 2008 1:42    Rubrik: Re: Tågbiljett-auktioner Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

channon skrev:
HADE folk tänk efter hade man kunnat få denna vara splitterny i en affär för samma pris Wink

Jag tror att ibland kan överpris på en vara bero på att en del inte bor i närheten av just en sådan affär som just den varan säljs i och därför är beredda på att betala lite mer för den ... Cool
Till överst på sidan
svea51 (617)

Registreringsdatum:
29 januari 2006

InläggPostat: mån sep 22, 2008 2:38    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Jag har oxå erfarit att det är så att det finns fler likadana resor samma tid men just "min" budar man på.
Vet flera som varit med om det.Verkar skumt tycker jag.....
Till överst på sidan
Alex pappa (381)

Registreringsdatum:
04 april 2008

InläggPostat: ons sep 24, 2008 10:31    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Tittade lite på SJ auktioner och på de som avslutas idag (onsdag-torsdag) så räknade jag "nollor" som budat på deras auktioner. Jag kollade deras första 100 auktioner så fanns det flera nollor som återkom på flera olika auktioner. Sammanlagt fick jag fram 73 st olika alias utan omdömen. Säger inte att alla dessa är "trissar"konton men det ser onekligen väldigt konstigt ut.
Kollade lite på de sista auktioner de lagt ut och flertalet som hade bud var "nollor"
Sedan märkte jag en sak till och det fanns rätt många som bara hade 1 i omdöme men flera av dom hade fått omdöme av samma tradera medlemar. Tror inte de medlemmar som lämnat omdömena är involverad mer än som vanliga säljare, alltså oskyldiga medlemmar som utnyttjas.
Tycker att Tradera bör nog titta lite nämre på detta innan de blir anklagade för att vara delaktiga genom att låta det pågå om det är så att alla dessa alias är "trissar"konton.
[/b]
Till överst på sidan
Monte Cassino (685)

Registreringsdatum:
30 juni 2005

InläggPostat: ons sep 24, 2008 10:41    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Om det t.ex är 73 st olika alias med noll i omdöme är det ju kanske inte ologiskt att det är nya Traderare som enkom reggat sig för att köpa billiga biljetter och som inte förekommer på andra auktioner. Kanske studenter eller militärer som vill åka ännu billigare, vad vet jag.

Däremot om de förekommer ofta och inte vinner biljetterna de budar på så kan man ju tycka det är aningen märkligt. Tycker ändå antalet kanske är ganska högt för att det skulle vara frågan om budtrissning?
Till överst på sidan
Alex pappa (381)

Registreringsdatum:
04 april 2008

InläggPostat: ons sep 24, 2008 10:48    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Ja, det är kanske så som du säger. Vem vet egentligen hur det ligger till ?
Nu när du säger på det viset så kanske det är studenter och militärer som enbart loggar in sig för att buda på billiga biljetter.
Tror inte att vi kommer att få reda på om det är så eller ej.
Till överst på sidan
lilianf (2153)
Moderator

Registreringsdatum:
09 september 2004

InläggPostat: ons sep 24, 2008 10:51    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Det är inget konstigt att många med 0 i omdöme lägger bud på biljettauktionerna!

Det görs väldigt mycket reklam för dessa tågauktioner på olika ställen och om någon/några då är ute efter en resa i sista stund och ser dessa auktioner så måste han/hon/de registrera sig här för att lägga bud!
Till överst på sidan
Alex pappa (381)

Registreringsdatum:
04 april 2008

InläggPostat: ons sep 24, 2008 11:27    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Nej, det är inget konstigt.
Men jag har en fråga: det är så många, som inte har omdömen sedan innan, som vinner auktioner och sedan inte får ett omdöme medan de som har flera omdömen får positiva omdömen.
Kan det bero på automatiska omdömen? Att det lämnas inte förrän köparen har lämnat ?
Till överst på sidan
lilianf (2153)
Moderator

Registreringsdatum:
09 september 2004

InläggPostat: tor sep 25, 2008 7:08    Rubrik: Re: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Alex pappa skrev:
Nej, det är inget konstigt.
Men jag har en fråga: det är så många, som inte har omdömen sedan innan, som vinner auktioner och sedan inte får ett omdöme medan de som har flera omdömen får positiva omdömen.
Kan det bero på automatiska omdömen? Att det lämnas inte förrän köparen har lämnat ?

Många företag som har många auktioner lämnar omdömen per automatik, därför får inte köparen omdömen förrän de själva lämnat!
Till överst på sidan
Alex pappa (381)

Registreringsdatum:
04 april 2008

InläggPostat: tor sep 25, 2008 1:10    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Tack för svaret Smile
Till överst på sidan
Annelie_karlskr ona (0)

Registreringsdatum:
23 maj 2005

InläggPostat: tor sep 25, 2008 4:07    Rubrik: Re: Tågbiljett-auktioner Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

om man köper tågbiljett, inte av sj utan av privatperson, så skickar de väl inte biljetten med posten utan bokningsnumret med mail eller sms? skickar de samma dag med post är det ju lögn att jag hinner få den innan tåget avgått. hjälp jag är jättegrön på det här med tradera!
Till överst på sidan
Kanelbullah (12)

Registreringsdatum:
23 maj 2008

InläggPostat: tor sep 25, 2008 5:05    Rubrik: Re: Suck Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Det gäller att vara ute i god tid... köpte 2 biljetter till arlanda, från örebro för 100 kr st...
det är om tre månader... hade jag köpt den med kort varsel hade jag nog fått betala det tredubbla...
Till överst på sidan
~Valkyria~ (677)

Registreringsdatum:
14 april 2005

InläggPostat: tor sep 25, 2008 5:06    Rubrik: Re: Tågbiljett-auktioner Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Annelie_karlskrona skrev:
om man köper tågbiljett, inte av sj utan av privatperson, så skickar de väl inte biljetten med posten utan bokningsnumret med mail eller sms? skickar de samma dag med post är det ju lögn att jag hinner få den innan tåget avgått. hjälp jag är jättegrön på det här med tradera!

Det kanske kan vara olika från fall till fall, beroende på om de hämtat ut biljetten eller inte.
Men det står säkert i auktionsbeskrivningen. I annat fall får du maila säljaren och fråga.
Till överst på sidan
Tradera admin 1
Administratör

Registreringsdatum:
21 april 2008

InläggPostat: mån okt 06, 2008 8:22    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Flera inlägg har nu blivit borttagna från tråden. Spekulationer kring eventuella regelbrott undanber vi på forumen och hänvisar istället till anmälningsfunktionen i auktionerna eller till Traderas support. //Admin
Till överst på sidan
timoty (107)

Registreringsdatum:
23 augusti 2003

InläggPostat: tis okt 07, 2008 10:15    Rubrik: Inga pengar för nekad biljett (betald) efter datafel. Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

La bud på en auktion Stockholm-Malmö. Läste beskrivningen noggrannt 3 gånger. När jag biljett säger personen i kassan att auktionen gäller Malmö-Stockholm. Hon var ilsken och vresig och skickade bara iväg mig. Några argument var meningslösa även hos nästa person. Ingen kunde använda min biljett. säkert med halvtomma tåg. Trots att jag erbjöd mig betala fullt pris gick inte ens det. Trots att jag sa att jag bjudit på Stockholm- Malmö och att det kunde vara ett datafel Jag har varit med om datafel flera gånger. En gång fick jag betala för en biljett till Eskilstuna trots att jag inte rört någon knapp. Plötsligt var bara biljetten betald. Ett exempel. Den gången ädrade de bara biljetten. Det har blivit fel på datorn flera andra gånger också. Personalen sa bara att jag bjudit på auktionenoch vägrade lyssna. Jag fick alltså betala 500 plus resa till Stockholm för en värdelös biljett. Resan blev det inget av med. Väldigt besviken.
Till överst på sidan
KJETEC (355)

Registreringsdatum:
12 november 2002

InläggPostat: sön nov 02, 2008 4:58    Rubrik: Re: Tågbiljett-auktioner Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

fridalusen skrev:

Uteslut inte att det är bedrägeri! Polisanmäl!
Till överst på sidan
svea51 (617)

Registreringsdatum:
29 januari 2006

InläggPostat: tis dec 02, 2008 1:31    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Man kan ju köpa biljetter i god tid
för att sen sälja på nytt å verkligen tjäna en hacka
på det(kanske)
Till överst på sidan
Gusten_74 (3)

Registreringsdatum:
11 november 2008

InläggPostat: sön feb 15, 2009 8:22    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Hmmm... Confused

Jag har lyckats köpa ett 10-tal biljetter nu men har ändå bara ett omdöme! 2 av köpen var av privatpersoner. Omdömet kommer från SJ. Tyvärr så tror jag att det är en kombination av lathet och ignorans mot andra när man inte kan lämna omdöme. Tjäna pengar på biljetten går ju bra. Ska man sluta ge omdömen om säljaren?

Tillbaks till ett annat spår:
Jag har oxå sett tendensen att det finns flera återkommande aktörer som budgiver på nästan alla avgångar GBG-STHLM i typ 3:- klassen för att typ "trissa igång" auktionen och sen struntar i allt. Kanske är det även så att den ena som jag sett, varit medlem ända sedan 2007 och utan att köpa! Underligt?

För övrigt är det ett jättebra alternativ att få köpa biljetter på auktion och då helst av SJ, det ger priopoäng och du omfattas av resgarantin för det riktiga värdet av vad du betalat för biljetten och inte allt som oftast för 95:- och du kan ha betalat flertalet 100-lappar. Ska säljaren ta samma ansvar?

Tack för en bra site.
Till överst på sidan
madhurh4 (1)

Registreringsdatum:
09 februari 2009

InläggPostat: tor okt 15, 2009 2:39    Rubrik: Enklare att hålla koll Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Kolla på www.tagtag.se där det är enklare att hålla koll på tågbiljetter.

Statistiken för alla destinationer är på plats.
Vi tänker snart komma med bl a funktioner för bevakning så man bjuder alltid på den billigaste biljetten på samma sträcka.

Som sagt, se på www.tagtag.se
Till överst på sidan
Leikin (313)

Registreringsdatum:
24 mars 2005

InläggPostat: tor okt 22, 2009 1:56    Rubrik: Re: Tågbiljett-auktioner Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

KJETEC skrev:
fridalusen skrev:

Uteslut inte att det är bedrägeri! Polisanmäl!

Jag skulle tippa på att det är auktioner som någon budat på/lagt i sin minneslista sedan tidigare. Är det bara en auktion man ser när man då loggar in på sitt tradera är det lätt att det är den man fortsätter buda på även om det finns andra som är billigare. Man kanske helt enkelt glömt bort/inte tänker på att det finns fler auktioner för samma sak (eller så räknar man med att dom också stigit lika mycket i pris). Har hänt mig ett par gånger, så det är inget mer underligt än att jag tänker lite konstigt ibland. Smile
Till överst på sidan
Leikin (313)

Registreringsdatum:
24 mars 2005

InläggPostat: tor okt 22, 2009 2:01    Rubrik: Svara med citat Anmäl inlägg till moderator eller administratör

Kom på en annan sak.
Var försiktiga med att handla tågbiljetter från privatpersoner nu. SJ har infört att dom flesta biljettyper är personliga, så man måste legitimera sig på tåget.
Inte så kul alltså o köpa en biljett med någon annans namn på redan Smile
Till överst på sidan

Svara

Visa inlägg nyare än:   
Du kan inte: skapa nya inlägg, svara på inlägg, ändra dina inlägg, ta bort dina inlägg, rösta

Tradera AB. Copyright ©1999-2008 Tradera AB
Kontakta oss | Bannerannonsering